Beste Yogi,


In deze nieuwsbrief :
 
  • Yoga vakantie Ardennen 16 en 23 juni. Ben jij er (weer) bij in het schitterende landhuis? Luxe kamers, een fijne yogazaal, rust en natuur. Ontwikkel innerlijke rust, mildheid voor jezelf en kom in je kracht.
  • Tv dieet, ja of nee? Past tv kijken bij een leven met yoga en meditatie, wat vind jij?

Yogavakantie in de  Ardennen- Yoga, zon, natuur, bergen, supergezond leven...

Weet je nog hoe je je voelde na de laatste yogavakantie? Is het weer tijd om op dat pad verder te gaan? Gun jezelf het cadeau om een week lang echt optimaal vitaal te leven. Innerlijke rust hervinden en opladen. Deze yoga healthweek is de ideale manier om tijd, ruimte en mildheid voor jezelf te creëren. Je wordt uitgenodigd om goed voor jezelf te zorgen, op ieder vlak van in je leven.
Dit is een unieke kans om via yoga en mindfulness meditatie weer in contact te komen met je diepere zelf en innerlijke vrede. Daarnaast zullen de vitaliserende oefeningen je meer in je kracht zetten.
 

We doen mentale oefeningen die je zelfvertrouwen en geluk vergroten en fysieke oefeningen die je, op een milde manier, sterker maken en je fitheid verbeteren.
Bovendien krijg je een op jouw lijf geschreven healthplan en een dosis inspiratie, motivatie en alle oefeningen mee, waardoor je veel fitter en met een glimlach weer naar huis gaat.

Meer info

Tv dieet ja of nee?
  
Zelf heb ik nogal een haat-liefde verhouding met de tv. Hij stilt vele behoeften en m’n honger naar kennis. Allerlei emoties kan ik beleven. Ik hoef me nooit meer te vervelen. Anderzijds geeft de tv me vaak een moe en gespannen gevoel.
 
Past tv kijken bij een leven met yoga en meditatie?
 
Als ik tv kijk, vooral als ik naar een spannende film of serie kijk ervaar ik veel emoties, verkramping, opperste concentratie. Ik denk dat het zo gaat. De emoties ontstaan in mijn lichaam door de beelden en woorden die ik laat binnenkomen via de tv. Deze emoties zijn zo heftig en snel achter elkaar dat ik het gevoel heb dat ik in (levens)gevaar ben. Om te overleven begin ik de emoties af te remmen en af te houden. Dat doe ik door te verkrampen. Het zit waarschijnlijk in mijn automatische piloot om heftige emoties af te remmen. Dat remmen is de verkramping en gespannenheid die ik ervaar. Ik werp een dijk op tegen de golf van emoties, ik verzet me ertegen. Hierdoor ga ik minder openstaan en ‘overleef’ ik de tv sessie.
 
Als ik de tv uit zet, wat best moeilijk is omdat het allemaal zo mega interessant is en het scherm continue m’n aandacht trekt, dan voel ik me gespannen en sta ik minder open voor wat ik voel. M’n contact met m’n lichaam is minder waardoor m’n intuïtie minder werkt en waardoor ik vooral in m’n hoofd zit. M’n leven is opeens ook heel saai zonder al die impulsen. Vaak ervaar ik dan ook nog ontevredenheid omdat ik niet dat enerverende en luxe leven heb zoals de tv sterren.
 
Ik kan me ook eenzaam voelen door de tv. Vooral als ik alleen thuis ben en een talkshow als DWDD of late night kijk. Ik heb het gevoel dat we dan gezellig aan tafel zitten met z’n allen. Leuke, mooie, interessante mensen. Glaasje wijn erbij, veel lol…maar diep van binnen weet ik wel dat als ik me verslik in m’n thee dat ze gewoon doorgaan. Zelfs als ik kotsend op de bank lig en het echt niet alleen ga redden zullen ze vrolijk doorgaan met hun amuserende gesprek. En als ik op een ander moment zou schreeuwen dat ik het er totaal niet mee eens ben weet ik dat ik totaal genegeerd zal worden. Niemand zal opkijken of mijn mening vragen.

 

Eenzaamheid, gespannenheid, saaiheid en ontevredenheid zijn niet mijn favoriete gemoedstoestanden. Mijn verlangen en verzet groeit door de tv terwijl ik juist innerlijke vrede wil. De tv gebruik ik ook vaak als vlucht voor negatieve emoties en zorgen. Weg van wat er is. En ik wil juist zijn met wat er is, zodat ik in het moment kan zijn en in mijn kracht kan staan. Toch blijft de tv trekken. Hoe ga jij hier mee om? Voorlopig houd ík het bij een gematigd dieet. Niet te veel en te vaak. En vooral weinig spannende tv. Een spannend boek is voor mij beter te verteren.
 
 Vorig jaar in de Ardennen bij de fraaie beek!

Michiel Schutte         

Beste Yogi,


In deze nieuwsbrief :
- De waarde van mededogen
- Uitnodiging duinduiken Tao en Yoga zondag 23 oktober
- jojamis.next ... yoga vakantie Tenerife 18 en 25 november, zon, yoga en warm strand.



Vrijdag vertrekken Ilse en ik voor onze eerste yogavakantie naar Corfu. Ik ben heel benieuwd want we zijn er zelf nog niet geweest. Ik hoop dat we er een mooie nieuwe plek bij hebben, waar opladen en ontspannen bijna vanzelf gaat. Waar we kunnen genieten van de natuur, de stilte, de schoonheid en van de deelnemers die altijd weer zorgen voor een enerverende en hartverwarmende week. Deze eerste yogaweek in Corfu zit al enige tijd vol, maar als het zo mooi is als we verwachten dan komt er zeker een vervolg.

- De waarde van mededogen

Mededogen is diep meeleven met iemand die lijdt of tegenslag heeft in zijn/haar leven. Je hebt een groot verlangen om zijn/haar zorgen te verlichten. Mededogen stroomt vanzelf uit je hart als je vrij bent van oordelen en je best doet de ander te begrijpen.
Je meelevende aanwezigheid helpt de ander te ervaren dat hij/zij niet alleen staat. Soms heeft hij of zij je niet nodig om iets op te lossen, je hoeft niets te zeggen of raad te geven. Hij/zij willen alleen gehoord worden, zodat hij/zij contact kan maken met z'n eigen innerlijke wijsheid. Je hebt zelf je mededogen net zo hard nodig als anderen. Mededogen gericht op een deel van jezelf, een deel dat je liever niet hebt of ziet. Je donkere kant. Mededogen is van onschatbare waarde. Oefenmogelijkheden genoeg, Kijk of je jezelf of de ander nu iets vriendelijks of ondersteunends kunt toewensen.





- Uitnodiging minivakantie duinduiken: Tao en Yoga zondag 23 oktober

Locatie: Waterleidingduinen, ingang 't Panneland. van 10.15 u – 16.30 u, 
Vogelenzangseduinweg 4, 2114 AS Vogelenzang.



Via tao oefeningen, yoga, mindfulness, quest en andere oefeningen gaan we contact maken met diepe ontspanning, met onszelf en de natuur. Investering is € 57,- voor de hele dag, inclusief thee en koffie. Als je boekt voor 9 oktober dan is de prijs € 47,-
Begeleiders Marcel Ott en Michiel Schutte

Geef je op en ervaar deze mini-vakantie via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken./" style="color: rgb(51, 102, 153);" target="_blank">Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


- jojamis.next 

Yoga- healthvakantie Tenerife 

We nodigen je uit om dit najaar mee te gaan naar Tenerife. Zeer sfeervolle locatie, optimaal vitaal leven, relaxen, strand, zon, yoga, massage, genieten, bergwandelen, zijn, ont-moeten en veel gezelligheid.
Ervaar wat een weekje optimaal vitaal leven met je doet!



http://www.jojamis-yogavakantie.nl/2012-10-04-22-31-31/tenerife/16-vitaliteitsvakantie-tenerife

 

 


Michiel Schutte         
Eenmaal per maand ontvang je de nieuwsbrief van Jojamis. We houden je graag op de hoogte van nieuwe mogelijkheden. Natuurlijk gaan we vertrouwelijk om met je gegevens. Mocht je de nieuwsbrief niet langer op prijs stellen klik dan onderaan op unsubscribe. 
Copyright © 2016 Jojamis, All rights reserved.
*|IFNOT:AAAa
Jojamis
Boedapeststraat 30
HaarlemNoord-Holland 2034 CZ
Netherlands

Add us to your address book
 
 
Mediteren zonder hard te werken
 
De instructies tijdens het mediteren kunnen best verwarrend zijn. De opdracht is:
  • Openen voor wat er is.
  • Laten zijn wat er is.
  • Je sensaties verwelkomen.
  • Niet oordelen.
  • Toelaten wat er is.
  • Er bij blijven.
  • De aandacht richten.
  • Zachtjes benoemen wat je opmerkt. Is dat prettig of onprettig?
  • Wat is er nu?
  • En als er niets is dan richt je je op de ademhaling, op het rijzen en dalen van de buik.
 
Allemaal hele goeie tips en aanwijzingen maar……… Het blijven woorden. En het zijn bijna allemaal werkwoorden, deze zijn actie-gericht, alsof je iets moet doen.
 
Ik merk dat ik allerlei dingen tijdens het mediteren ga doen. Als een sensatie opkomt ga ik hem toelaten, ga ik ervoor openen en hem verwelkomen. Tegen mezelf praten ‘ het is oké, het hoeft niet weg’.
En als er veel gedachten zijn heb ik de neiging om heel bewust de adem in de buik te voelen. Om daarop te richten. De aandacht daarheen te sturen. Zodat ik niet langer in gedachten verzonken ben.
Als er pijn is, dan ga ik door dat lichaamsdeel heen ademen. De liefdevolle aandacht en ontspanning naartoe brengen.
 
Al dat duwen en trekken is helemaal niet nodig.
Ga gewoon zitten, ontspan wat, ik kijk nieuwsgierig naar wat op de voorgrond is. Daar hoef je niet naar te zoeken en daar gaat de aandacht vanzelf naartoe. Daar hoef je helemaal niets voor te doen.
De aandacht blijft erbij totdat dit meditatie-object vanzelf minder wordt. Dan is er weer iets anders op de voorgrond, of even niets, dan merk je soms dat de ademhaling in en uit gaat. Nogmaals je hoeft helemaal niets te doen. Misschien vanuit een soort nieuwsgierigheid er bij blijven. Maar dan heel passief, inactief. Zonder iets te doen.
 
Als je opmerkzaam ben komt er van alles langs.
Soms is er pijn, dan merk je dat daarbij afkeer en verzet meekomen. Onprettig. Hiervan weg willen.
Soms zijn er veel gedachten. Die benoem je dan wel even, gedachten, gedachten, gedachten. Blijf er wel even bij en kijk er na. Als je ze niet benoemt dat gaan we er helemaal in mee. Maar op een gegeven moment ben je er dan weer bij. Dan merk je op dat je er weer ben. ''Fijn dat ik er weer bij''. In die opmerkzaamheid gaan we verder. De aandacht is nu terug, de meester is weer thuis.
 
Je mediteert op deze manier veel vrijer, spant je nauwelijks in. Laat komen wat er komt en de aandacht richten gaat bijna vanzelf. Daar heb je bijna geen wilskracht of actie voor nodig.
 
Peace – Michiel!
Moet ik stilzitten tijdens het mediteren?
 
 
Stilzitten tijdens de meditatie is vaak best lastig. Je hebt opeens kriebel aan je neus en voor je het weet schiet je hand omhoog. Je voelt je schouder wat trekken en je rolt hem een paar keer naar achteren om hem wat losser te maken. Wel of niet doen? Niet doen dus.
 
Het stilzitten heeft een doel. Het is een training. Tijdens deze training leer je om meer bewust te worden. Je gaat van onbewust reageren naar bewust observeren. Bijvoorbeeld het bewust observeren van die kriebel aan je neus. Laat deze er maar zijn. Niets mee doen….er alleen maar met je aandacht bij blijven.
 
Als je dit oefent dan stijgt je frustratie- en irritatie-tolerantie. Je kunt daardoor meer hebben en zit minder snel in het reageren. Je gaat niet meer zo snel ‘op de kast’ omdat je aan de irritatie went.

Je traint je verdraagzaamheid, het met mildheid toelaten en je traint je opmerkzaamheid. De ergernis en irritatie over allerlei kleine dagelijkse dingetjes neemt af.
Hebben we daar zoveel last van dan? Ik zal enkele voorbeelden geven. Een auto of fiets snijdt je de pas af. De buurman begint in de muur te boren, er zit iemand luid aan de telefoon, poep op je stoep, reclame op tv, lange rij bij de kassa, regen, pc loopt vast….etc.
 
Wanneer niet stil zitten tijdens het mediteren?
Er zijn grenzen, en die bepaal je helemaal zelf. Je traint binnen je eigen vermogen. Als je het gevoel hebt dat je jezelf geweld aan doet dan is de grens echt wel bereikt. Dus als je knie erg pijn doet, je hebt er al even mee gezeten en het toegelaten maar het wordt ondragelijk. Dan ga je verzitten, met aandacht, en je kijkt of de pijn verdwijnt.
 
Meteen oefenen?
Heb je zin om meteen je frustratie- en irritatie-tolerantie te trainen? Ga zitten en zorg voor een irritatie. Zet je deur open als je met geluid wilt oefenen of doe een dop onder je billen als je met een pijntje wilt trainen.

Succes! Michiel - Jojamis
p.s Liever praktijkles in de zon? Ga mee op
yogavakantie
Omega 3 slikken?
 
Regelmatig verschijnen nieuwe onderzoeken waaruit blijkt hoe belangrijk het is om je Omega 3 gehalte op peil te houden. De laatste meta-analyse van Ramsden CE 2010 sluit zich daarbij aan. 22% minder kans op overlijden aan hart en vaatziekte wanneer voldoende Omega 3 wordt genuttigd. Verder is het aannemelijk dat visconsumptie een positief effect heeft op artritis, bipolaire stoornis, afslanken, depressie, psoriasis, astma, hoge bloeddruk en vele andere kleine en grote kwalen.
In deze nieuwsbrief tips over het op peil houden van je omega 3 niveau.
 
Omega 3
Omega 3, ook wel visolie genoemd komt voor in verschillende producten. Het zit in kleine hoeveelheden in lijnzaadolie (4 – 11 % hiervan is opneembaar) en groene groenten, maar ook in (wild) vlees, orgaanvlees en (columbus) eieren. Maar de belangrijkste bron van omega 3 is vis, met name vette vis.
 
Aanbevolen hoeveelheid
De aanbevolen hoeveelheid visolie is 250 mg per dag. Dat krijg je binnen als je ongeveer tweemaal per week vis eet, waarvan één keer vette vis. De gemiddelde Nederlander eet slechts tweemaal per maand vis, veruit de meeste Nederlanders krijgen te weinig omega 3 binnen. Om voldoende visolie binnen te krijgen zijn de twee eenvoudigste opties meer vis eten of visolie capsules (omega 3) slikken.
 
Meer vis eten
Als je meer vis wil gaan eten kies dan bij voorkeur een vis die niet met uitsterven bedreigd is. Haring is een goede optie, dat is een vette vis die niet met uitsterven is bedreigd. Verder is makreel en zalm een vette vis die redelijk duurzaam is. Wilde zalm bevat overigens meer omega 3 dan gekweekte zalm. Ook het keurmerk MSC of ASC vergroot je kans dat je duurzame vis koopt. Kijk op
http://www.goedevis.nl voor meer details over duurzame vis.
 
Verder is een vis uit de oceaan is een stuk minder vervuild dan vis uit rivieren en meren (zoals paling).
 
Bereiden
Wanneer je vissticks frituurt, of kibbeling, dan eet je natuurlijk wel vis maar je krijgt zoveel frituurvet binnen dat het gezonde effect van vis daarmee verdwenen is. Betere keuze zijn een zalm bakken in olijfolie of kokosolie, gerookte makreel of een zoute haring.
 
Visolie capsules
Er zijn onderzoeken zoals (Derosa G 2011) en (Mata P 1996) die gevaren van hoge doses visolie laten zien. Zoals verhoogd cholesterol (OxLDL, de foute), verminderde werking van het immuunsysteem, meer bloedneuzen en insuline problemen. Daarnaast zorgen megadoses visolie voor onnodige druk op de visstand. Visolie capsules zijn beter alleen te gebruiken als je een tekort hebt aan visolie. En dat is hoogstwaarschijnlijk het geval als je minder dan twee keer per week vis eet. Alleen als je niet meer vis kunt of wilt eten, dan is het zinvol om omega 3 aan te vullen.
De capsules zijn te koop bij drogist of Hema. Let op dat er alleen omega 3 in zit. (Geen omega 6 of 9, daar krijgen we al meer dan genoeg van binnen). Ca. 2 gram visolie per week is ideaal. En als je vis eet heb je minder aanvulling nodig. Bijkomend voordeel van meer vis eten is dat je Vitamine D en Jodium binnen krijgt, waar de meeste Nederlanders een tekort van hebben, plus een scala aan andere vitaminen en mineralen en eiwitten.
Designed by PCsupport-IJsselstein